Blog

D Vitamini Ne İşe Yarar? Nelerde Bulunur?

D Vitamini Ne İşe Yarar? Nelerde Bulunur?

güneşi eli ile açıya alan kadın

D vitamini ne işe yarar sorusu günümüzde en çok merak edilen konulardan bir tanesi olarak karşımıza çıkıyor. Güneş ışınları ile doğrudan alakalı olan D vitamini, yeterli miktarda alındığı zaman vücut için oldukça faydalıdır. Öte yandan D vitamini eksikliği ise çoğu kişinin yaşadığı bir problemdir. 

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de yaygın bir problem olan D vitamini eksikliğini gidermek için pek çok yönteme başvurulabilir. Özellikle güneş ışınlarından faydalanmak için yapılan aktiviteler ve takviye edici gıdalar, bu yöntemlerin başında gelir. Peki D vitamini ne işe yarar? Nelerde bulunur? 

Çam Otel olarak hazırladığımız bu içeriğimizde insan sağlığı için son derece önemli olan D vitamini ne işe yarar sorusunu yanıtladık. Bununla birlikte D vitamininden nasıl yararlanabileceğinizi de açıkladık. 

Ek olarak vücudumuz için gerekli olan vitaminler hakkında hazırladığımız Vitamin Eksikliği Belirtileri ve Vitamin Almanın Doğal Yolları başlıklı içeriğimizi de okumanızı tavsiye ederiz.

D Vitamini Ne İşe Yarar?

ormanda kahve içen genç kadın

D vitamini, doğal olarak güneşten ve çeşitli gıdalardan alınabilen bir çeşit vitamindir. Öte yandan d vitaminin, D2 (ergokalsiferol) ve D3 (kolekalsiferol) olarak farklı türleri de bulunur. Bu doğrultuda D3 vitamini, yağlı balıklardan alınabildiği gibi güneş ışığı sayesinde cilt tarafından da üretilebilen bir yapıdadır. D2 vitamini ise maya ve mantarlarda bulunan ve beslenme yolu ile alınabilen forma sahiptir. 

Yapılan araştırmalara göre D3 vitaminin D2 vitaminine göre daha güçlü olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca D3 vitaminin, D2 vitaminine göre daha dayanıklı olduğunu da belirtmek gerekir. 

Güneş ışınlarının vücut tarafından deride üretilmesi ile oluşan D3 vitamini, kemiklerin sağlığı için oldukça değerlidir. Bunun temel nedeni ise kemiğin ana bileşeni olan kalsiyumun sadece D vitamini sayesinde vücut tarafından emilebilmesidir. 

Peki sağlık için oldukça önemli olan D vitamini ne işe yarar? Eğer sizler de bu sorunun yanıtını merak ediyorsanız içeriğimizin devamını okuyabilirsiniz!

1. Bağışıklık Sistemini Güçlendirir

güneşe doğru kollarını açan kadın

D vitamini, yeterli miktarda alındığı zaman bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıklara karşı koruyucu bir özellik gösterir. B ve T hücrelerinin işlevlerini destekleyen D vitamini, bu sayede enfeksiyonlara karşı vücudun korunmasına yardımcı olur. Böylelikle vücut, virüs ve bakterilere karşı etkili bir direnç gösterir. 

Vücut direncinizi artırıcı tavsiyelere yer verdiğimiz Bağışıklık Sistemini Güçlendirmek için 11 Öneri başlıklı yazımızı okuyabilirsiniz.

2. Kalp Hastalıklarını Önleyebilir

D vitaminin şaşırtıcı bir diğer işlevi ise kalp hastalıklara karşı olan koruyucu etkisidir. D vitamini açısından zengin gıdalar arasında yer alan somon, süt ve süt ürünlerinin kalp rahatsızlıklarına karşı savaştığı bilinir. 

2013 yılında yapılan bir araştırmaya göre vücudunda yeterli oranda d vitamini olan kişilerin, D vitamini eksik olanlara kıyasla daha düşük kardiyovasküler risk profilinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 

3. Kemik Gelişimini Destekler

çocuklarıyla ormanda vakit geçiren aile

Pek çok işlevi olan D vitaminin en önemli özelliklerinden bir tanesi, kemik gelişimini destekleyerek kemik sağlığının korunmasına katkı sağlamaktır. Kemik oluşumunda da görev alan D vitamini, kalsiyumun vücut tarafından emilmesini ve etkin biçimde kullanılmasına yardımcı olur. 

Yeterli miktarda D vitaminine sahip olmayan kişilerde ise bazı kemik rahatsızlıkları görülebilir. Bu noktada raşitizm, kemik yapısında bozulma, osteoporoz ve osteomalazi gibi farklı kemik problemlerinin ortaya çıkabileceğini de eklemek gerekir. 

4. Sinir Sistemine Faydalıdır

D vitamini, vücudun kalsiyum emilimini arttırarak sinir sisteminin düzenlenmesinde ve stresin azaltılmasında rol oynar. Bu durum, kas ve iskelet sistemine fayda sağladığı gibi depresif etkiden de kurtulmaya yardım eder. 

Aslında D vitaminin direkt olarak depresyon ile ilgili olduğunu da söylemek yanlış olmaz. Çünkü insanların kapalı alanda daha fazla zaman geçirmeleri, D vitamini düzeylerini düşürerek depresyona eğilimli olmalarına neden olabilir. 

5. Kas Ağrılarını Hafifletebilir

güneşe karşı oturan d vitamini alan yaşlı çift

Kas ağrılarını azaltıcı etkisi ile dikkat çeken d vitamini, aynı zamanda kaslardaki kramp ve spazmları da iyileştirici özelliğe sahiptir. Genellikle yaşlı kişilerde ve sporcularda görülen kas problemleri, güneş ışığından yararlanılarak hafifletilebilir. Güneşli havalarda yapacağınız 20 dakikalık bir yürüyüş, D vitaminin olumlu etkilerinden en güzel şekilde yararlanmanızı sağlar. 

Bu noktada orman içinde ve açık havada yapacağınız yürüyüşler, D vitaminine ek olarak temiz havanın faydalarından da yararlanmanıza yardımcı olur. Böylece hem vücudunuz için gerekli olan D vitaminini elde edebilir hem de sağlığınız için önemli bir adım atmış olursunuz. 

Yürüyüşün sağlığımız üzerindeki etkileri hakkında daha detaylı bilgi sahibi olmak için Sağlığın İlk Adımı Olan Yürüyüşün Faydaları başlıklı içeriğimizi okuyabilirsiniz. 

D Vitamini Nelerde Bulunur?

güneşe karşı kollarını açan küçük kız çocuğu

D vitamini ne işe yarar sorusunu yanıtladığımıza göre artık D vitamini nasıl alınır bakabiliriz. İnsan sağlığı için önemli olan bu vitamin, farklı şekillerde alınabilir. Genellikle güneş ışığı ile alınsa da farklı şekillerde de D vitamini almak mümkün. Peki D vitamini nasıl alınır? Nelerde bulunur?

  • Elma: Özellikle yeşil elma, D vitamini açısından zengin bir meyvedir. Her gün 1 adet elma tüketerek D vitamini seviyenizi artırabilirsiniz. 
  • Somon balığı: Somon, ton ve birçok yağlı balık türünün D vitamini kaynağı olduğu bilinir. Özellikle somon balığının, az güneş gören kuzey ülkelerinde sıklıkla tercih edilmesindeki nedenlerinden bir tanesi de budur.
  • Tavuk eti: Tavuk, D vitamini içeren beyaz et türüdür. Bu sayede vücutta kalsiyum emilimi sağlayarak, kemiklerin güçlenmesine yardımcı olur.
  • Yumurta sarısı: Protein miktarı ile dikkat çeken yumurta sarısı, aynı zamanda D vitamini içeren besinlerden bir tanesidir.
  • Süt ve süt ürünleri: Süt ve süt ürünlerini kalsiyum açısından zengin gıdalardır. Bununla birlikte D vitamini de içerir. 
  • Mantar: Düzenli olarak mantar tüketimi, D vitamini takviyesi sağlayarak kemik erimesi probleminin önüne geçebilir. Ancak tüketimi güvenli olan doğada, güneş gören mantar olması gerekir. 
  • Takviye edici vitaminler: D vitamini takviyesi ile vücudun d vitamini ihtiyacı giderilebilir. Öte yandan takviye edici gıdaların iyice araştırılması ve doktor kontrolünde kullanılması önem taşır.
  • Güneş ışığı: D vitaminin en doğal kaynağı olan güneş, günlük D vitamini ihtiyacının %80-90 oranında karşılar. Dolayısıyla günlük alınması gereken D vitaminin büyük miktarı güneş ışınlarından elde edilmekte olup gıda yolu ile daha düşük miktarda alınır.

güneş havada orman içinde otel

Bu  yazımızda D vitamini ne işe yarar, nasıl alınır sorularını yanıtladık. Görüldüğü üzere D vitaminin en temel ve en doğal kaynağı güneştir. Bu noktada D vitaminin faydalarından yararlanabilmek için dışarı çıkmak ve mümkünse doğada vakit geçirmek gerekir. 

Eğer siz de D vitamini seviyenizi yükseltmek istiyorsanız yukarıdaki önerilerimizi dikkate alabilirsiniz. Ayrıca Ankara Kızılcahamam’da bulunan yemyeşil doğanın ortasında dinlenme imkanı sunan Çam Otel’de doğanın keyfine varabilir, açık havada çeşitli aktiviteler yapabilirsiniz.

Bununla birlikte Soğuksu Milli Parkı’nı ziyaret edebilir, ormanın ve güneşin tadını çıkarabilirsiniz. Ek olarak Çam Otel’de konakladığınız süre boyunca termal ve SPA imkanlarından da faydalanabilirsiniz. 

Son olarak sizler için hazırladığımız faydalı içeriklerimiz için blog sayfamızı ziyaret etmeyi unutmayın!

Klinik Hotel - Çevreye Duyarlı Tesis - U.S Green Building Council