Blog

Yaşam İçin Suyun Önemi Hakkında Ne Kadar Bilgi Sahibisiniz? [İnfografik]

Yaşam İçin Suyun Önemi Hakkında Ne Kadar Bilgi Sahibisiniz? [İnfografik]

Su, tüm canlılar için kritik bir öneme sahip. Elbette bu gerçeği biliyoruz; fakat bilmek, önemsemeye yetmiyor. Sağlık kuruluşları, beslenme uzmanları ve diğer profesyoneller her ne kadar suyun önemini vurgulasa da ne yazık ki günümüzde hala pek çok kişi suyu hafife alıyor. Su ile ilgili bilinen yanlışlar, su tüketimindeki hatalar ve diğer nedenler, suyun önemi konusunda toplum olarak istediğimiz bilinç seviyesine gelemediğimize işaret ediyor.

Dünyanın birçok noktasında içme suyuna dahi erişemeyen toplumlar varken suya hak ettiği kıymetin verilmesi adına sizin için biraz daha detaylı incelemeler yaparak bu içeriği hazırladık. İşte insan sağlığı için büyük önem taşıyan termal sularıyla misafirlerine mükemmel bir tatil deneyimi yaşatmayı amaç edinen Çam Termal Otel’in suyun önemine dair içeriğinin detayları...

Canlıların Dünyasında Suyun Önemi ve Görevleri

Su, yaşam için temel bir kaynaktır. Yani yaşamak için suya ihtiyaç duyarız. Hatta besin almadan günlerce hayatımızı sürdürebilirken su ve oksijen olmadan uzun süre dayanamayız. Üstelik hiçbir şey yemeden yalnızca su içerek 5 haftaya kadar yaşayabilmenin mümkün olduğunu biliyor muydunuz? Buradan yola çıkıldığında canlı yaşamında suyun önemi çok daha iyi anlaşılabilmektedir. 

açık havada bir bardak su içen sarışın uzun saçlı kız çocuğu

Peki kokusu ve rengi dahi olmayan bu sıvı, nasıl oluyor da yaşamsal fonksiyonlar için bu kadar zorunlu bir hale gelebiliyor? Aslında bu soruya yanıt vermek çok da zor değil. İnsan organizmasının ortalama %60-70’inin sudan meydana geldiğini göz önünde bulundurduğumuzda yanıt da doğal olarak gözümüzün önünde beliriyor. Su dolaşım sistemi ile sindirim sisteminin düzenli bir şekilde çalışmasını sağlıyor. Vücuttaki atık maddelerin vücuttan atılması da elbette su sayesinde mümkün olabiliyor. 

Vücut sıcaklığını da düzenleyen su, vitaminlerin ve minerallerin çözülmesine yardımcı olup bu bileşenlerin vücutta taşınmasını da sağlıyor. Ek olarak, hücrelere besin ve oksijen taşıyan su, tüm organların koordineli bir şekilde çalışabilmesi için de gerekiyor. Bu nedenledir ki su tüketimi yetersiz olduğunda böbrek yetmezliği, tansiyon hastalığı, bağırsak sıkışmaları, zihinsel bozukluklar, görme kaybı ve baş ağrıları gibi rahatsızlıklar ortaya çıkmaktadır. Suyun hayatımızdaki yerini daha iyi kavrayabilmek için dilerseniz su kaybı söz konusu olduğunda vücut işleyişinin nasıl değiştiğini biraz daha ayrıntılı inceleyelim.

Vücutta Su Kaybının Yol Açabileceği Durumlar

Vücuda giren her su; idrarla, solunumla, terlemeyle ve dışkı yoluyla vücut dışına atılmaktadır. Bu nedenle sürekli olarak vücuttan atılan suyun yerine ihtiyaç duyulan miktarda su alınmalıdır. Aksi halde hayati fonksiyonların sürdürülebilmesi için gereken sıvı miktarı karşılanamaz ve dehidrasyon durumu oluşur. Vücut ağırlığının %1’i kadar su kaybı olduğunda, susuzluk hissedilir ve vücut ısısında dengesizlikler meydana gelir. Bu da performansın azalması anlamına gelmektedir. Sonuç olarak ihtiyaç duyduğunuz suyu aldığınızda normal yaşantınıza hızla dönebilirsiniz.

suyun önemi konusunu vurgulayan ve susuzluktan dolayı başı ağrıyan adam

Ancak vücut ağırlığının %3’ü kadar su kaybı olduğunda vücudun ısı düzeni iyice bozulu ve aşırı susuzluk hissi yaşarsınız. Yalnızca %4’lük bir su kaybında ise fiziksel performansınızın %20 ila 30 oranında düşmesi söz konusu olacaktır. %5 oranda su kaybı olduğunda da baş ağrısı ve halsizlik hissetmeye başlarsınız. Peki daha fazla suya ihtiyaç duyduğunuzda neler olur? Ağırlığınızın %6’sı kadar suya ihtiyaç duyduğunuz anlarda halsizlik ve titreme yaşamaya başlarsınız. Biraz daha fazla susuz kaldığınızda bayılma durumları dahi görülebilir. 

Eğer vücut ağırlığınızın %10’u kadar su kaybı söz konusu olursa bilincinizi kaybedersiniz. Bu oran %11 olduğunda ise vücudunuz artık tamamen dirençsiz kalır. Dolayısıyla %11 ve üzerindeki susuzluk durumunda ölüm kaçınılmaz hale gelir. Bu tablodan da anlaşılacağı üzere suyun önemi gerçekten de hayatidir. O halde sizin ve sevdiklerinizin yeteri kadar su tükettiğinden emin olmanız en mantıklı adım olacaktır.

İdeal Su Tüketimi Nasıl Olmalı?

Her şeyde olduğu gibi su tüketim miktarında da dikkatli olmakta fayda var. Çünkü az su tüketmek olumsuz sonuçlar doğurabilir, ancak aşırı tüketim de böbreklerin fazla çalışmasına neden olabilir. Bu da sonuç olarak vücudun tüm faaliyetlerinin olumsuz etkilenmesine yol açacaktır. Sağlıklı bir yaşam için ideal su tüketimi ise vücudun boy ve kilosu ile oranlı bir şekilde ayarlanmalıdır. Bu anlamda, ortalama bir bireyin günde 1,5-2 litre su içmesi yeterli olacaktır. 

Diğer yandan bu miktarın fiziksel aktivitelerin yoğunluğuna göre değişebileceğini de unutmamalısınız. Özellikle spor yapan aktif kişilerin ortalamaya kıyasla %5 daha fazla su tüketimine ihtiyaç duyduklarını belirtmiş olalım. Hatta mevsime göre de su tüketim ihtiyacında farklılıklar gözlemlenebilir. Yaz aylarında terlemeden dolayı yoğun su kaybı olacağından daha fazla su tüketmeniz gerekecektir. 

bir su birikintisine düşen su damlası

Bu doğrultuda su içmeyi bir alışkanlık haline getirmeniz, ihtiyaç duyduğunuz su miktarını almanızı çok daha kolay bir hale getirecektir. Örneğin sabahları uyandığınızda 2 bardak su içerek güne başladığınızda kısa bir sürede ideal sıklıkta su içme alışkanlığı edindiğinize şahit olabilirsiniz. Diğer yandan evde, okulda veya ofiste içme suyunuzu sürekli görebileceğiniz, elinizin altında olacak bir yerde bulundurmanız da alışkanlık edinmenize yardımcı olacaktır. 

Tüm bunların yanı sıra tükettiğiniz suyun kalitesi de yaşamsal faaliyetleriniz için önem taşıdığını belirtmemizde yarar var. İçme suyunuzun 4,5 - 9,5 pH değeri arasında olduğundan emin olmanızı tavsiye ederiz. 

Su Hakkında Doğru Bilinen Yanlışlar

“Çay ve kahve tüketiyorum zaten, su ihtiyacımı bu şekilde karşılıyorum.” şeklinde düşünenlerdenseniz, büyük bir yanılgı içinde olduğunuzu söylememiz gerekiyor. Çünkü bilinenin aksine çay, kahve ve diğer meşrubatlar suya alternatif değillerdir. Hatta tam tersi, çay ve kahve gibi içecekler dehidrasyona yol açtığından daha fazla su ihtiyacına yol açarlar. Bu nedenle bu tür içecekleri su yerine tüketmek yerine her bir bardak içecek tüketiminin ardından daha fazla su tüketmeniz daha yararlı olacaktır.

Ayrıca yaşlılık döneminde su tüketim oranının düştüğü gözlemlenmektedir. Bunda hiç şüphesiz ki yaşlanmaya bağlı olarak susama hissiyatının azalması büyük rol oynamaktadır. Fakat su hayatın her döneminde temel bir ihtiyaçtır ve doğal olarak susamayı beklemeden su ihtiyacının karşılanması önem taşımaktadır. 

Su kaynakları arasında yer alan doğal göllerle ilgili bilgi edinmek için Ülkemizde Görülmesi Gereken En Güzel Doğal Göller başlıklı içeriğimizi inceleyebilirsiniz.

Su İle İlgili Dikkat Çekici Ayrıntılar

Suyun faydaları ile ilgili bir infografik

- Tokluk hissi verir ve kalori yakımını hızlandırır.

- Eklemleri korur.

- Cilde ihtiyacı olan nemi kazandırır.

- Beyin fonksiyonlarına yardımcı olur.

- Vücuttaki toksinlerin atılmasını sağlar.

- Kabızlığı önler.

- Böbrek taşlarının düşürülmesine yardımcı olur.

- Vücut ısısını düzenler.

- Kalp sağlığını korur.

- Ağız kokularını giderir.

Doğal kaynak suyu olan termal su hakkında bilgi sahibi olmak için ise Şifa Dolu Faydalarını Hep Duyuyoruz Ama Termal Su Nedir? başlıklı içeriğimize göz atabilirsiniz.

*
*



* Ad Soyad ve E-posta adresi zorunludur. E-posta adresiniz gizli kalacaktır.